perjantai 12. huhtikuuta 2013

Syntymäpäiväjuhlat ja pääsiäisleikkejä

 To 28.3.13

Aamupäivä:

Aamupiirissä käytiin läpi viikonpäivä, päivän numero, kuukausi, vuosi, vuodenaika sekä sää. Apulainen sai siirtää merkit oikeille paikoille.

Vietettiin synttäreitä samalla kaavalla kuin viimeksikin. Myös tänään oli ilmapalloiloittelua, mutta leikittiin myös pääsiäisleikkejä: piilotin muovisia munia ympäri taloa ja lapset sai etsiä ja tuoda ne koriin yksi kerrallaan.

Yksi vuorollaan sai pukea noidan hatun päähänsä ja taikoa muita taikasauvalla laulun: Minä olen noita, taion sammakoita mukaisesti. Kun oltiin laulu laulettu, sai lapset itse keksiä, miksi toiset taikoivat (erilaisiksi eläimiksi).

"Minä olen noita,
taion sammakoita - simsalabim!
Minä olen noita,
taion rusinoita - hokkus pokkus poks!
Minä olen noita,
taion porkkanoita - jokeri pokeri poks!"

Lasten toiveesta kokeiltiin kanteleen soittoa ja laulettiin toivelauluja:

"PIIRI PIENI PYÖRII
1. Piiri pieni pyörii,
lapset siinä hyörii.
Sormet sanoo so so so,
kengän kannat ko  ko ko.

2.Piiri pieni pyörii,
lapset siinä hyörii.
Kädet panee lip lap lap,
kengän kärjet kip kap kap.

3. Piiri pieni pyörii,
lapset siinä hyörii.
Toisiansa tervehtää,
sitten paikoillensa jää.

4. Piiri pieni pyörii,
lapset siinä hyörii.
Vakavina seisovat
vallan niin kuin vanhemmat."

"Tuiki tuiki tähtönen
iltaisin sua katselen
korkealta loistat vaan
katsot alas maailmaan
tuiki, tuiki tähtönen
iltaisin sua katselen.

Kaikki lapset maailman
tähtösiä katsovat.
Miettivät miks loistaa ne
maahan asti valaisee. (tai: maailmaamme valaisee)
kaikki lapset maailman
tähtösiä katsovat" 
 
"Tuu tuu tupakkarulla
mistäs tiesit tänne tulla?
Tulin pitkin turun tietä,
hämäläisten härkätietä.

Mistäs tunsit meidän portin?
 Näin teidän uuden portin:
haka alla, pyörä päällä
karhun talja portin päällä."

Kuunneltiin myös cd:ltä pääsiäis -aiheista musiikkia.

Ulkoilu:

Lapset olivat saaneet helmimaljakon täyteen kaikista hyvistä teoista ja koska heidän toiveensa oli saada leikkiä, emme menneet aamupäivällä ulos, vaan jäimme sisälle leikkimään.

Unisatu:

Sadun sijasta loruteltiin pääsiäis -lorupussin kera.

Unille:

 Taioin taikasauvalla jokaisen vuorollaan nukkumaan.

Iltapäivä ja ulkoilu: 

Ulkoilua omassa pihassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti